Woning algemeen: Wat moet ik doen als de verlichting in (een deel van) de woning niet werkt, terwijl andere apparaten wel stroom hebben?

Als de verlichting in een specifiek gebied van de woning niet werkt, terwijl u zeker weet dat er stroom is (controleer of andere apparaten in dezelfde ruimtes werken), volg dan deze stappen:

  1. Controleer de lamp(en): Dit is de meest voorkomende oorzaak. Vervang de lamp(en) door nieuwe van het juiste type en wattage.
  2. Controleer de groep in de meterkast: Hoewel andere apparaten werken, kan het zijn dat de specifieke groep die de verlichting aanstuurt is uitgeschakeld (zekering gesprongen of automaat uit). Controleer de meterkast en schakel de betreffende groep indien nodig weer in.
  3. Controleer de schakelaar(s):
    • Schakelaar in triple snap-in: Zorg ervoor dat de snap-in juist gemonteerd zijn in de docks en voorzien worden van stroom.
    • Draadloze schakelaar: Controleer de batterij van de draadloze schakelaar. Controleer ook of de verbinding met de SCB nog actief is (zie de stappen bij problemen met draadloze schakelaars).
  4. Controleer de dimmer (indien aanwezig): Als de verlichting op een dimmer is aangesloten, zorg ervoor dat de dimmer niet op de laagste stand staat. Probeer de dimmer te verstellen.
  5. Controleer de snap-in (indien van toepassing): Als de lichtschakelaar of het aansluitpunt van de lamp via een Streda snap-in verloopt, controleer dan of deze goed in de dock zit. Probeer de snap-in eventueel voorzichtig los te halen en opnieuw te plaatsen.
  6. Inspecteer de bedrading (zichtbaar en veilig bereikbaar): Controleer of er losse of beschadigde draden zichtbaar zijn bij de lamp of de schakelaar (alleen doen als u weet wat u doet en de stroom is uitgeschakeld!).

 

Neem contact op: Als het probleem aanhoudt na het controleren van de bovenstaande punten, neem dan contact op met de beheerder van uw woning of uw service leverancier. 

  1. Waar kan ik terecht bij problemen met het Streda systeem?
    "

    Neem in eerste instantie contact op met de bouwer, de woningbouwvereniging of de installateur die het systeem in uw woning heeft aangelegd. Zij hebben de meest specifieke kennis van uw installatie.

    "
  2. Snap-in algemeen: Wat moet ik doen als een snap-in los lijkt te zitten of uit de wand komt?
    "
    1. Veiligheid eerst (bij elektrische snap-ins): schakel voor de zekerheid de stroom van de betreffende groep uit in de meterkast.
    2. Visuele inspectie: Bekijk de snap-in en de dockopening. Zijn er zichtbare beschadigingen? Zitten er geen losse kabels of andere objecten in de opening?
    3. Terugplaatsen: Probeer de snap-in voorzichtig terug in de dock te klikken. Lijn de snap-in goed uit met de opening en druk deze stevig maar gelijkmatig aan totdat u een klik voelt of merkt dat deze stevig vastzit. Indien nodig, hermonteer de snap-in. Bekijk hiervoor de instructievideo's.
    4. Testen (indien van toepassing en na inschakelen stroom): schakel de stroom weer in en test de functionaliteit.

     

    Neem contact op: Als de snap-in niet goed vastklikt, steeds loskomt of als er zichtbare schade is, neem dan contact op met de beheerder van uw woning of uw service leverancier. Forceer de snap-in niet als deze niet gemakkelijk terug te plaatsen is.

    "
  3. Snap-in algemeen: Wat kan ik doen als ik een zoemend geluid vanuit een snap-in hoor?
    "

    Een licht zoemend geluid kan soms voorkomen, met name bij dimmers, data of bepaalde elektronische componenten in slimme snap-ins. Als het geluid storend is, of nieuw en onverwacht optreedt:

    1. Identificeer de bron: Probeer te lokaliseren van welke specifieke snap-in het geluid komt.
    2. Controleer de belasting: Als het een dimmer betreft, controleer of de aangesloten lamp compatibel is met de dimmer. Een verkeerde belasting kan zoemen veroorzaken.
    3. Controleer aangesloten apparaten: Bij stopcontacten, ontkoppel de aangesloten apparaten één voor één om te horen of het geluid verdwijnt bij een specifiek apparaat.

     

    Neem contact op: Als het zoemen aanhoudt of luid is, neem dan contact op met de beheerder van uw woning of uw service leverancier. Er kan een technisch probleem zijn.

    "
  4. Snap-in algemeen: Wat betekent het als de LED-strip onderaan een snap-in meerdere kleuren tegelijk geeft?
    "

    De LED-strip onderaan sommige Streda snap-ins kan verschillende kleuren weergeven om de status of functionaliteit aan te geven. Meerdere kleuren tegelijk kunnen wijzen op:

    1. Opstartproces: Het systeem kan tijdens het opstarten of initialiseren verschillende kleuren tonen.
    2. Foutmelding: Een combinatie van kleuren kan een indicatie zijn dat de snap-in niet juist contact maakt met de dock. Hermonteer de snap-in en controleer of deze juist aansluit op de wand.

     

    Neem contact op: Als de meerkleurige weergave aanhoudt en u geen verklaring in de documentatie kunt vinden, neem dan contact op met de beheerder van uw woning of uw service leverancier.

    "
  5. Snap-in algemeen: Wat betekent het als een blauw lampje knippert of brandt onderaan een snap-in?
    "

    Een blauw lampje onderaan een snap-in is doorgaans een indicatie voor de verbinding met de SCB:

    1. Knipperend blauw: Dit betekent dat de snap-in verbinding zoekt met de SCB. De huidige status van de snap-in is nu offline. Hierdoor maakt de snap-in geen onderdeel meer uit van het systeem. De snap-in wordt wel nog voorzien van stroom, maar kan bijvoorbeeld lichtpunten niet meer schakelen. Neem contact op met de beheerder van uw woning of uw service leverancier om de snap-in weer aan te melden aan het systeem.
    2. Continu blauw: Neem contact op. Als het gedrag van het blauwe lampje onverklaarbaar is of gepaard gaat met problemen in de functionaliteit, neem dan contact op met de beheerder van uw woning of uw service leverancier. 
    "
  6. Stroom: Wat moet ik doen als een stopcontact niet werkt?
    "
    1. Controleer de stroom: Ga naar de meterkast en controleer of de betreffende groep niet is uitgeschakeld of kortsluiting heeft plaatsgevonden (zekering gesprongen). Verhelp het probleem en schakel de groep weer in.
    2. Test een ander apparaat: Probeer een ander apparaat waarvan u zeker weet dat het werkt in hetzelfde stopcontact, of hetzelfde apparaat in een ander stopcontact. Als dat apparaat ook niet werkt, ligt het waarschijnlijk aan de stroomtoevoer naar het apparaat.
    3. Controleer of het stopcontact niet bedoelt is om een radiator op aan te sluiten. In sommige installaties worden sommige stopcontacten (single wcd’s) voor radiatoren geschakeld door de warmtepomp. Deze zullen alleen ingeschakeld worden wanneer de warmtepomp de radiator inschakelt.
    4. Controleer de snap-in: Zorg ervoor dat de stopcontact snap-in goed en stevig in de dock is geklikt. 
    5. Visuele inspectie: Controleer of er zichtbare schade is aan de snap-in of de dock.

     

    Neem contact op: Als het probleem aanhoudt, neem dan contact op met de beheerder van uw woning of uw service leverancier.

    "
  7. Data: Wat moet ik doen als een datapunt (RJ45) niet werkt?
    "
    1. Controleer de kabels: Zorg ervoor dat de netwerkkabel die u gebruikt goed is aangesloten op zowel uw apparaat als de RJ45-poort van de data snap-in. Probeer eventueel een andere netwerkkabel.
    2. Controleer de router: Controleer of uw internetrouter correct werkt en of u het modem op de juiste poort (6) hebt aangesloten. 
    3. Herstart uw apparatuur: Herstart uw computer, router en eventuele andere netwerkapparaten.
    4. Controleer de snap-in: Zorg ervoor dat de data snap-in goed en stevig in de dock is geklikt. 
    5. Controleer locatie van de snap-in: Controleer of de snap-in zich op de originele locatie bevindt. Het kan voorkomen dat niet alle docks in een woning voorzien worden van data via de hybride kabel. Controleer daarom of de snap-in zich op de originele locatie bevindt.

     

    Neem contact op: Als het probleem aanhoudt, neem dan contact op met de beheerder van uw woning of uw internetprovider.

    "
  8. Verlichting: Wat moet ik doen als een draadloze schakelaar niet werkt?
    "
    1. Controleer de batterij: Draadloze schakelaars werken op batterijen. Controleer of de batterij mogelijk leeg is en vervang deze indien nodig.
    2. Controleer het lichtpunt: Controleer of het lichtpunt het wel doet. Controleer hierbij de externe lichtbron en of het lichtpunt eventueel door een andere schakelaar geschakeld kan worden.

     

    Neem contact op: Als het probleem aanhoudt, neem dan contact op met de beheerder van uw woning of uw service leverancier.

    "
  9. Verlichting: Wat moet ik doen als een lichtpunt het niet meer doet?
    "
    1. Controleer de lamp: De meest voorkomende oorzaak is een defecte lamp. Vervang de lamp door een nieuwe. Zorg ervoor dat u het juiste type en wattage gebruikt.
    2. Controleer de schakelaar:
      • Bedrade schakelaar: Controleer of de snap-in goed is gemonteerd (zie de stappen ‘geen stroom’).
      • Draadloze schakelaar: Controleer de batterij van de draadloze schakelaar (zie de stappen ‘draadloze schakelaar’).
    3. Controleer de zekering: Ga naar de meterkast en controleer of de zekering van de betreffende groep is uitgeschakeld. Schakel deze indien nodig weer in. Als de zekering direct uitschakelt, is er waarschijnlijk een kortsluiting en moet u een installateur raadplegen.
    4. Controleer de dimmer (indien aanwezig): Als het lichtpunt op een dimmer is aangesloten, controleer dan of de dimmer niet op de laagste stand staat of defect is. Probeer de dimmer te verstellen.
    5. Controleer de snap-in (indien van toepassing): Als de schakelaar of het aansluitpunt van de lamp via een Streda snap-in verloopt, controleer dan of deze goed in de dock zit.

     

    Neem contact op: Als het probleem aanhoudt na het controleren van de bovenstaande punten, neem dan contact op met de beheerder van uw woning of uw service leverancier.

    "
  10. Deurbel / Buitenverlichting: Wat moet ik doen als de deurbel vaak afgaat zonder dat er iemand is, of helemaal niet werkt?
    "

    Als uw deurbel in het Streda-systeem is geïntegreerd:

    1. Valse meldingen (vaak afgaan):
      • Weersinvloeden: Extreme weersomstandigheden (regen, wind) kunnen soms valse meldingen veroorzaken.
      • Losse bedrading/contact: Controleer of de bedrading van de belknop aan de achterzijde van de snap-in bij de deurbel goed vastzit. (Let op: schakel de stroom uit voordat u de snap-in demonteert, zie instructievideo's)
      • Defecte belknop: De belknop zelf kan defect zijn.
    2. Werkt niet:
      • Stroomtoevoer: Controleer of de stroom naar de snap-in waarop de deurbel is aangesloten werkt (zekering/automaat in de meterkast).
      • Bedrading/contact: Controleer de bedrading tussen de belknop, de bel zelf en de snap-in.(Let op: schakel de stroom uit voordat u de snap-in demonteert, zie instructievideo's)
      • Defecte belknop: De belknop zelf kan defect zijn.

     

    Neem contact op: Bij aanhoudende problemen, neem contact op met de beheerder van uw woning of uw service leverancier. 

    "
  11. Deurbel / Buitenverlichting: Wat moet ik doen als de buitenverlichting op de gevel het niet doet? Deze is aangesloten op een triple snap-in aan weerzijde van de wand.
    "

    Als uw buitenverlichting op de gevel niet werkt, en deze is aangesloten op een triple snap-in, volg dan deze stappen:

    1. Controleer de lamp van de buitenverlichting: De meest eenvoudige oorzaak is een defecte lamp. Vervang de lamp door een nieuwe van het juiste type en wattage die geschikt is voor buitengebruik.
    2. Controleer de schakelaar: Zorg ervoor dat de schakelaar die de buitenverlichting bedient in de 'aan' positie staat. Probeer met de schakelaar de buitenverlichting een paar keer aan en uit te zetten.
    3. Controleer de snap-in op stroomtoevoer en correcte montage in de dock:
      • Controleer of de snap-in stroom ontvangt: Aangezien de buitenverlichting en de deurbel op dezelfde triple snap-in zijn aangesloten, is het nuttig om de werking van de deurbel te controleren.
        • Als de deurbel ook niet werkt: Dit kan erop wijzen dat de triple snap-in geen stroom ontvangt. Ga naar de meterkast en controleer of de relevante groep (zekering) die deze wandcontactdoos voedt, is uitgeschakeld. Schakel deze indien nodig weer in.
        • Als de deurbel wel werkt: Dit suggereert dat de triple snap-in stroom ontvangt, en het probleem waarschijnlijk specifiek is voor de aansluiting van de buitenverlichting in de snap-in of de armatuur van de buitenlamp zelf.
      • Controleer de correcte montage van de snap-in: Zorg ervoor dat de triple snap-in stevig en correct in de dock is geklikt. Een loszittende snap-in kan contactproblemen veroorzaken. 
    4. Visuele inspectie van de buitenlamp: Controleer de buitenlamp op zichtbare schade, zoals een gebroken behuizing of losse bedrading (alleen inspecteren als dit veilig kan en bij voorkeur met de stroom van de betreffende groep uitgeschakeld).

     

    Neem contact op: Als het probleem aanhoudt na het controleren van de bovenstaande punten, neem dan contact op met de beheerder van uw woning of uw service leverancier. Er kan een probleem zijn met de bedrading in de muur, de aansluiting in de triple snap-in of het armatuur van de buitenverlichting.

    Belangrijk: Werk altijd veilig, zeker bij buitenverlichting. Schakel de stroom uit in de meterkast voordat u het armatuur of bedrading aanraakt als u niet zeker bent van wat u doet. Bij twijfel, schakel altijd een professional in.

    "
  12. Rookmelder: Wat moet ik doen als de rookmelder vaak afgaat zonder dat er rook is, of helemaal niet werkt?
    "

    Let op: Controleer altijd of er geen brandgevaar is. 

    Als uw rookmelder een Streda snap-in is:

    1. Valse alarmen (vaak afgaan):
      • Stof en vuil: Een ophoping van stof en vuil in de rookmelder kan valse alarmen veroorzaken. Reinig de rookmelder voorzichtig volgens de instructies in de handleiding van uw woning.
      • Hoge luchtvochtigheid/stoom: Damp van douchen of koken kan een alarm activeren als de rookmelder te dichtbij is geplaatst.
      • Insecten: Kleine insecten in de rookmelder kunnen een alarm veroorzaken.
    2. Werkt niet:
      • Stroomtoevoer: Controleer of de stroomtoevoer naar de rookmelder werkt, controleer hierbij de bijbehorende groep in de meterkast. 
      • Testknop: Druk de testknop op de rookmelder in om te controleren of deze functioneert. Als er geen geluid klinkt, is er mogelijk een probleem met de stroomtoevoer of de rookmelder zelf.
    3. Verdere instructies: Zie de Streda website voor specifieke instructies betreft de rookmelder. Er wordt toelichting gegeven over de rookmelder in zowel de handleiding als instructievideo.

     

    Neem contact op: Bij aanhoudende problemen of als de testknop niet werkt, neem dan direct contact op met de beheerder van uw woning of uw service leverancier. Een niet-werkende rookmelder is een veiligheidsrisico.

    "
  13. Woning algemeen: Wat moet ik doen als de gehele woning geen stroom heeft?
    "

    Als de stroom in uw hele woning is uitgevallen, volg dan deze stappen:

    1. Controleer bij de buren: Kijk of uw buren ook zonder stroom zitten. Als dit het geval is, is er waarschijnlijk een stroomstoring in de wijk en kunt u dit melden bij het nationale storingsnummer of de website van uw energieleverancier.
    2. Ga naar de meterkast:
      • Hoofdschakelaar: Controleer of de hoofdschakelaar (meestal een grote rode of zwarte schakelaar) in de meterkast is uitgeschakeld. Probeer deze één keer stevig om te zetten naar de 'aan' positie.
      • Aardlekschakelaar(s): Controleer of één of meerdere aardlekschakelaars zijn uitgeschakeld (hendel naar beneden). Probeer elke aardlekschakelaar één voor één weer in te schakelen. Als een aardlekschakelaar direct weer uitschakelt, is er waarschijnlijk een lekstroom in het circuit dat door die schakelaar wordt beveiligd. Laat deze uitgeschakeld en neem contact op met een elektricien.
      • Zekeringen (installatie automaat): Controleer of er zekeringen zijn uitgeschakeld. Probeer deze één voor één weer in te schakelen. Als een groepsschakelaar direct weer uitschakelt, is er waarschijnlijk een overbelasting of kortsluiting in dat specifieke circuit. Laat deze uitgeschakeld en ontkoppel de apparaten die op dat circuit zijn aangesloten voordat u de schakelaar opnieuw probeert in te schakelen.

     

    Neem contact op: Als u de oorzaak van de stroomuitval niet kunt achterhalen of als de stroom direct weer uitvalt na het inschakelen van een schakelaar, neem dan contact op met een gekwalificeerde elektricien. Probeer niet zelfstandig complexe problemen in de meterkast op te lossen.

    Belangrijk: Uw veiligheid staat voorop. Wees voorzichtig in een donker huis en gebruik indien nodig een zaklamp. Probeer nooit zomaar draden of componenten in de meterkast aan te raken als u niet zeker weet wat u doet. Bij aanhoudende stroomuitval dient u  professionele hulp in te schakelen.

    "
  14. Woning algemeen: Wat moet ik doen als de verlichting in (een deel van) de woning niet werkt, terwijl andere apparaten wel stroom hebben?
    "

    Als de verlichting in een specifiek gebied van de woning niet werkt, terwijl u zeker weet dat er stroom is (controleer of andere apparaten in dezelfde ruimtes werken), volg dan deze stappen:

    1. Controleer de lamp(en): Dit is de meest voorkomende oorzaak. Vervang de lamp(en) door nieuwe van het juiste type en wattage.
    2. Controleer de groep in de meterkast: Hoewel andere apparaten werken, kan het zijn dat de specifieke groep die de verlichting aanstuurt is uitgeschakeld (zekering gesprongen of automaat uit). Controleer de meterkast en schakel de betreffende groep indien nodig weer in.
    3. Controleer de schakelaar(s):
      • Schakelaar in triple snap-in: Zorg ervoor dat de snap-in juist gemonteerd zijn in de docks en voorzien worden van stroom.
      • Draadloze schakelaar: Controleer de batterij van de draadloze schakelaar. Controleer ook of de verbinding met de SCB nog actief is (zie de stappen bij problemen met draadloze schakelaars).
    4. Controleer de dimmer (indien aanwezig): Als de verlichting op een dimmer is aangesloten, zorg ervoor dat de dimmer niet op de laagste stand staat. Probeer de dimmer te verstellen.
    5. Controleer de snap-in (indien van toepassing): Als de lichtschakelaar of het aansluitpunt van de lamp via een Streda snap-in verloopt, controleer dan of deze goed in de dock zit. Probeer de snap-in eventueel voorzichtig los te halen en opnieuw te plaatsen.
    6. Inspecteer de bedrading (zichtbaar en veilig bereikbaar): Controleer of er losse of beschadigde draden zichtbaar zijn bij de lamp of de schakelaar (alleen doen als u weet wat u doet en de stroom is uitgeschakeld!).

     

    Neem contact op: Als het probleem aanhoudt na het controleren van de bovenstaande punten, neem dan contact op met de beheerder van uw woning of uw service leverancier. 

    "
  15. Woning algemeen: Wat kan ik doen als de verlichting traag reageert bij het in- of uitschakelen?
    "

    Als u merkt dat de verlichting in uw woning traag reageert:

    1. Controleer de batterij van de draadloze schakelaar: Als u een draadloze schakelaar gebruikt, kan een bijna lege batterij de signaalsterkte en daarmee de reactietijd beïnvloeden. Vervang de batterij.
    2. Controleer de afstand en obstakels: De draadloze communicatie (via Zigbee) heeft een beperkt bereik en kan worden beïnvloed door dikke muren, metalen objecten of andere storingsbronnen. Verwijder eventuele grote obstakels.
    3. Controleer op interferentie: Andere draadloze apparaten in de buurt (bijvoorbeeld andere Zigbee-netwerken, Wi-Fi routers op drukke kanalen) kunnen de communicatie verstoren. Probeer indien mogelijk de kanalen van uw Wi-Fi of andere draadloze apparaten te wijzigen.
    4. Herstart de SCB (Streda Control Box): Een herstart van de SCB kan soms de responsiviteit van het draadloze netwerk verbeteren. Schakel de SCB, aangesloten op groep 1, kort uit en weer in (wacht 30 seconden voordat u de groep weer inschakelt).

     

    Neem contact op: Als de trage reactie aanhoudt en de bovenstaande stappen niet helpen, neem dan contact op met de beheerder van uw woning of de technische ondersteuning van Streda. Er kan een probleem zijn met de configuratie van het Zigbee-netwerk of de hardware.

    "